Amit te is megtehetsz…. Avagy használd ki a telet egy kis karbantartásra!

Orsó szerviz otthon, házilag? Miért ne? Ez a pár sor azoknak szól, akik ( két szerviz ciklus között, ami véleményem szerint 2-3 szezon ) szeretnék évközben egy esősebb, sárosabb peca után vagy szezon végén megtisztítani az orsóikat kicsit alaposabban annál, minthogy kívülről áttörölgetik egy pamut ronggyal. Nyilván a nagy szervizt nem tudjuk vele helyettesíteni, de azért egy sima törölgetésnél sokkal többet megtehetünk mi magunk is.
Használjuk ki a telet és ha már annyira fontos nekünk a horgászat, szánjunk időt a felszerelésünk rendben tartására is! Ahogyan az autónk, úgy az orsóink is meghálálják a törődést és sok-sok évvel tudjuk meghosszabbítani az élettartamukat, ha néha foglalkozunk velük.


 

Az orsóknak több olyan pontja van, ami hamar be tud piszkolódni, ezért leginkább ezekre kell koncentrálnunk:

  1. zsinórvezető görgő
  2. dobtengely
  3. hajtókar markolata
  4. fékcsillag és a legfelső féklamella
  5. dobszoknya és annak vezetőfülei, valamint a nút, amiben fut

Ezek hatékonyan megtisztíthatóak néhány egyszerű, mindenki által elérhető eszköz segítségével, amit talán legtöbbünk tart is otthon.
Amire szükségünk lesz:

  • Puha pamut rongy
  • Papírtörlő
  • Fogkefe
  • Fültisztító pálcikák
  • Valamilyen pumpás ablaktisztító ( Nekem nagyon bevált a Clin )
  • Egy gyűszűnyi olaj ( pl.: bármilyen motorolaj / babaolaj, étolaj, stb. nem jó! )
  • Egy gyűszűnyi gépzsír vagy vazelin ( Ki mit tud beszerezni, vagy talál otthon…. 😊)

Mielőtt nekifogunk nagyon fontos, hogy jegyezzük meg szétszedéskor az alkatrészek sorrendjét! Nem árt, ha minden oda kerül vissza, ahol volt! 😊

 

Vegyük le az orsóról a fékcsillagot, húzzuk le a dobot a dobtengelyről, a dob tengelyen lévő dobkereplő alkatrészeit, a dobszoknyát.
A zégergyűrű, ha van a dobtengelyen maradhat! (Elég sok orsótípuson van így megoldva a dobszoknya megtámasztása.)
Szereljük le az orsóról a hajtókart. Ezek zöme kétféle megoldású, vagy menetes és egyszerűen kitekerhető, vagy feszítőcsavaros.



A külső szennyeződéseket egy enyhén nedves, puha pamut törlővel könnyedén eltávolíthatjuk. Amennyiben makacsabb szennyeződéssel van dolgunk egy leterített pamut törlőre tegyük le az orsót és a pumpás ablaktisztítóval fújjuk be. Hagyjuk rajta 1-2 percig majd töröljük le az orsóról a tisztítószert és az általa feloldott szennyeződést, majd töröljük tisztára az orsó felületét.



A nehezen hozzáférhető helyek tisztítására használjunk egy a pamut rongyból vágott hosszúkás darabot, vagy egy fél pár zoknit, amit minden kis résbe be tudunk dugni és így könnyedén megtisztíthatjuk a kikönnyítéseket is a rotoron.


 

 

A rotorszáron a dobszoknya nútjait fogkefével, vagy egy fültisztitópálcika segítségével tudjuk hatékonyan és alaposan kitisztítani.


 


A zsinórvezető görgőnél szokott a legtöbb kosz összegyűlni.


  

 

Fújjuk be Clin-el, ami hatékonyan feloldja a szennyeződést, majd várjunk kicsit és a fültisztító valamint a fogkefe segítségével tisztítsuk meg a görgőt és környékét.


  


Tekerjük az orsót addig, míg a dobtengely a felső holtpontra nem ér. A tengely felületét ekkor tudjuk a leghatékonyabban megtisztítani. Alaposan törölgessük meg egy papírtörlő segítségével, majd egy csepp olajat csöppentsünk a tengely tövére és tekerjük meg az orsót párszor. Amennyiben a tiszta olaj elkoszolódott ismételjük meg a fentebb leírtakat mindaddig míg tiszta nem marad az olaj a tengelyen.


 

 

 

A következő lépésben tisztítsuk meg a dobtengelyről levett dobszoknyát, valamint a dobkereplő alkatrészeit.


  

 

A dobot és a fékcsillagot is alaposan takarítsuk meg.


 

A dobszoknya 2 rotorban csúszó vezetőfülét, valamint a középső részét az otthon fellelhető gépzsírral vagy vazelinnel ( ugye ki mit tud beszerezni vagy talál ) kenjük meg a képen látható módon.



Ezután a megfelelő sorrendben rakjuk vissza az alkatrészeket az orsó dobtengelyére.


 

Tegyük vissza a dobot, majd a fékcsillagot és készen is vagyunk.



Praktikus jótanács: Horgászorsót mindig kilazított fékekkel (a nyelető féket is beleértve!) kikapcsolt visszaforgásgátlóval (Bizonyos típusoknál nem lehet kikapcsolni) szállítunk és tárolunk!!!

Remélem, hogy ez a néhány sor segít nektek abban, hogy az orsótok sokáig kiszolgálhasson benneteket és sokat fogjátok hallani azt a csodás hangot, amikor bizony „nagyon húzza!”. ☺

Urbán László