Tökösen a tőzegben

Tökösen a tőzegben - Lattes Dániel

Sok horgászt ámulatba ejt a természet vadsága, ahol nem parkosított, számozott állásokon hódolhatunk szenvedélyünknek, hanem valóban eggyé válhatunk a természettel. Társaink a madarak, vidrák, rókák és az őzek. Amikor ebben a környezetben megfogjunk álmaink halát, kicsit újra gyerekek lehetünk és visszakaphatunk egy szeletet abból az érzésből, hogy miért is kezdtünk horgászni.

Sok éve már a kedvenc vizeim közé tartoznak a töklevéllel borított tavak, pláne azok, ahol kicsit hagyták, hogy a természet legyen az úr, én pedig csak csendes vendégként lehetek része ennek a csodavilágnak.

Ha te is azok közé tartozol, akik szeretnek megdolgozni minden halért, tiszteled, szereted, óvod a természetet, akkor ez a rövid írás pont neked szól! Talán egy kis segítséget is találsz majd, hogy még eredményesebben kergethesd uszonyos barátaidat az ilyen jellegű vizeken.

Nincs szükség szavakra...

Hol keressük....

Mielőtt őrülten rohannánk radarozni, álljunk meg egy pillanatra. A legtöbb tőzegbánya tó átlag mélysége 1-2m között van. Nem baj, ha van radarunk, de most a tapogató rúdnak sokkal nagyobb hasznát vesszük majd, pláne, ha kis korong is van az alján ( erre ki fogok még térni ).

Személy szerint leginkább a tökmezők széleit, beugróit szeretem horgászni. Innen is a tökbe fog menekülni a hal, viszont az a tapasztalatom, hogy mélyen, a nagyon sűrű tökösben sokkal több kisebb ponty mozog. Természetesen, amikor egybefüggő tökleveles van csak előttünk, akkor nincs mit tenni, keresünk egy apró tisztást, ahol leengedhetjük a szereléket.

Tökösen a tőzegben - Lattes Dániel
Sokszor nem is kell olyan messze keresni a halakat.

A töklevelek környékén legtöbbször a fenék is keményebb. Ha tudjuk, itt-ott nyugodtan nyomjuk meg erősebben a tapogatót. Ha van a végén kis korong ( pl. ICC tapogató ) és picit "beszakad" a tőzeg, látni fogjuk, hogy mit rejt a talaj, mert szépen felül a korongra. Egyik kedvencem a tiszta tőzeges rész, de ami ennél is jobb, az a mésziszapos fehér talajszerkezet. A tőzeges részeken sok szúnyoglárvát is találni, a mésziszapos részeket pedig elmeszesedett csigaházak tarkítják. Ezeken a részeken nyugodtan próbálkozzunk, akkor is ha nem kopogósan kemények. Finoman kopogtatva, sokszor a kemény felszín alatt is iszaposabb részt találunk, ha megnyomjuk a tapogatót. Amíg nem az mély, lágy, büdös, taknyos iszap, addig nincs mitől tartanunk.

Télen is rájuk lehet találni.

A szerelék....

Szerintem mondanom sem kell, de mindenképpen tekerjünk fel 20-30m vastag (0.60-0.65mm) monofil előtétet. Felejtsük el a fonottat! Sokkal  többet bajlódunk majd vele, mert ahol vastag a tökszár, nem fogja elvágni azt, cserébe viszont jól belevág és alig lehet majd kibányászni. Főzsinórban 0.28-tól felfelé bármi játszik. Nekem az ilyen vékonyabb zsinórokkal sem volt még problémám, hiszen erre való az előtét, az kapja igazán a terhelést.

Sokan kizárólag elhagyós szereléket használnak, én személy szerint a running rig-re tettem le a voksom már évekkel ezelőtt. Akadás után csúszóvá válik a ólom, így a hal jöhet-mehet, a súly pedig nem himbálózik a száján, de mégsem marad a vízben. Amikor viszont 150-170 méternél messzebbre horgászom, már én is inkább az elhagyás mellett döntök, mert egy nagyobb súly (160gr felett), a már kontaktusban lévő hal szájából sokkal könnyebben kivarázsolhatja a horgot.

Tökösen a tőzegben - Lattes Dániel
A Solar 101 egy olyan horog, amiben vakon megbízom!

Horogban válasszunk olyat, ami vastag és hegyes, formájából adódóan pedig nem tépik annyira a hal száját. Én nagyon szeretem a fluorcarbon előkéket, de talán ez azért is van, mert ezek jobban ellenállnak a törpeharcsák támadásainak, azokat nehezebben gubancolják össze. A vadregényes helyekkel sokszor a törpe ördögök is együtt járnak.

Amikor a saját káromon tanultam meg, hogy törpék nem viccelnek.

A kapás....

Az esetek nagy részében ne számítsunk nagy, füstölős kapásra. Sokszor csak egy csippanással jutalmazza a jelzőnk a helykereséssel töltött fáradozásinkat. Egy csippanás bőven elég is lesz nekünk. Jó trükk, hogy ha figyeljük utána a botunk spiccét, vagy ha használunk Line Biter-t, akkor azt. Ha a halunk a megvan, spiccünk lassan és finoman pumpálni fog, a Line Biter-ünk pedig szépen emelkedik, esetleg süllyed, míg a jelzőink ilyenkor sokszor csak némán pislognak.

Tökösen a tőzegben - Lattes Dániel
Egy csippanás nélkül kuksolt a töklevelek között.

Ha nem nézünk rá, pár percen belül ismét egyetlen csippanással jelezheti a hal, hogy ő bizony csak rád vár, te pedig késel a randiról.

Ha sűrű a tök, vagy több mezőn keresztül horgászol nagy távra, segítség lehet egy zsinórvezető. Amikor több száz méteren át fekszik a tökben a zsinór, a kapások is gyengébben észlelhetők, ráadásul megspórolunk egy csomó melót, amikor elindulunk majd a halunk fölé, kevesebbet kell szabadítgatni útközben.

Tökösen a tőzegben - Lattes Dániel
Hatalmas bogarászás volt a levelek között...

A zsinórvezetővel jó barátok lettünk. (fényvisszaverővel megspékelve)

Lássuk a medvét!....vagyis a halat. Fárasszunk!

Kapás után ne keressük egyből a kontaktust! A halunk meg fog várni valamelyik közeli tökösben. Ahogy elindulunk befelé, a zsinórunk szépen felemeli majd a tökleveleket, mi pedig finom jobbra-balra pöccintéssel ki tudjuk szedni alóluk. Felesleges rángatni a botot, de ha sehogyan sem akar kiugrani a levél alól a damil, egy határozott felfelé rántással elvághatjuk a makacs levelet. Idővel hozzászokik a szemünk és messziről látjuk majd, hogy merre kell "pöccinteni", a levél alatt pontosan a szárától jobbra, vagy balra van a zsinór. Ne kapkodjunk, a jól elkészített szerelékünk vigyáz a halunkra.

Tökösen a tőzegben - Lattes Dániel
Megvárt, pedig nagyon messze volt.

Nagyon fontos, hogy amíg nincs meg a közvetlen kapcsolat, addig ne is feszítsük túlságosan a zsinórt! Valószínűleg szépen feltekerte az előtétet valahol egy tökre, amit ha mi lazán hagyunk, lesz egy minimális mozgástere, ami éppen elég lesz ahhoz, hogy ne rázza ki a horgot és ne szaggassa szét szegénynek a száját. Ha elkezdjük húzni-vonni, rövidül a kantár és nagy eséllyel meglép a halunk, ráadásul a száján is csúnya sebet hagyunk.

Keressük meg az a pontot, ahol ellenfelünk a levelek közé menekült. Ha megvan az első elakadás helye, nyúljunk le kézzel és szabadítsuk ki a zsinórt, ha pedig kell 1-1 levelet tépjünk ki. Sokszor ezen a ponton már megriad a halunk is, ami méterekkel arrébb sunnyog valahol a sűrűben, de a mozgó levelek elárulhatják, hogy meddig kell majd eljutnunk érte.

Ha az utolsó szabadításkor megérezzünk a kézben fogott zsinóron, hogy közvetlen a kontaktus, helyben vagyunk, kezdődhet a fárasztás. Amennyiben tudjuk, tereljük ki nyílt vízre, de ne essünk pánikba, ha nem sikerül. Ebben az esetben figyeljünk arra, hogy ha ismét feltekeri magát, kézzel szabadítsuk ki a zsinórt, ne rángassuk!

Tökösen a tőzegben - Lattes Dániel
Csónak nélkül is megoldottam egyszer, de ne kockáztassunk!

Fontos szabály, hogy mindig legyen bent a csónakban a merítő és a pontymatrac, mert előfordulhat, hogy amikor gyanútlanul bemegyünk csalit ellenőrizni, a halunk már régen rajta pihen a horgon. Velem is fordult már elő, hogy egy nap kapástalanság után bementem új helyet keresni és ott szembesültem vele, hogy bizony halam van, ráadásul egy csodaszép tükrös unatkozott bent, amíg én kint vakartam a......fejem. :)

Ha törpe is van, csak módjával etessünk!

Tippek:

• Ha csippan a jelző, nézd a spiccet, vagy a Line Biter-t ( fárasztáskor vedd le, mert a tökbe beakadva tönkre teszed)
  • Csak nyugi! A kapkodás, rángatás nem vezet eredményre. Jó szerelék, jó horog, biztos haltartás!
  • Ha törpe is van, részesítsd előnyben a merev előkéket!
  • Soha se cipelje a hal az ólmot!
  • Ha nagyon sűrű tök közepébe horgászol, nem biztos, hogy jó visszaemelgetni a letett szereléket, mert könnyen egy gyökérbe húzhatod a horgot.
  • Csalizz újra bent! Legyen a csónakban pót előke, olló, kapcsok, ólom, csali, fűzőtű, stb. Minden, ami ahhoz kell, hogy bent csalizz, vagy ha szakadnál, újra tudj szerelni.
  • Ha van egy kis szél és szerelned kell a csónakban, állj be a tökbe. Kevésbé fog lefújni a helyről!
  • Ha befér, legyen bent a pontymatrac a csónakban, mert a csónak mellett a merítőben kihozni a halat sokszor nagyon macerás, amikor sűrű a tök.

Tökösen a tőzegben - Lattes Dániel
Ő volt a nagy kivétel! A kapás helyétől 100m-re értem utol és minden tököt szlalomozva került ki. Esze ágában sem volt elbújni.

Érdekes vizek ezek.....

Mi, azok a horgászok, akik a kalandot keressük, sokszor egy teljesen elvadult, nyugodt és csendes helyen találjuk meg azt. Ezt a kalandfilmet a természet rendezi, ha pedig csendben végignézzük, a végén állva tapsolunk majd. Ne féljünk belevágni, de vigyázzunk rá!